Różnice między pierwszą ŠKODĄ FABIA R5 a jej zmodernizowaną wersją zwaną evo można dostrzec w samym jej wyglądzie, ale najważniejsze zmiany są ukryte pod maską. Wpływają one na silnik, skrzynię biegów, chłodzenie i zawieszenie. „Podoba mi się konstrukcja samochodu, ale ogólnie nie obchodzi mnie, czy jest zielony, złoty, czy różowy. Ważne jest, jak działa”, stwierdził ubiegłoroczny mistrz WRC 2 Jan Kopecký po swoim pierwszym rajdzie w odnowionym samochodzie.

Prace nad ŠKODĄ FABIA R5 evo rozpoczęły się pod koniec 2017 roku, a homologacja trwała około półtora roku. To nie był przypadek. FABIA R5 pojawiła się po raz pierwszy w 2015 roku, a przepisy FIA zezwalają na homologację nowego auta rajdowego opartego na tym samym samochodzie produkcyjnym dopiero po czterech latach. Pierwsza generacja używała już wszystkich 12 „jokerów”, które pozwalają producentom na zmianę jednego komponentu z oryginalnej specyfikacji. Nowa homologacja była najlepszym (i jedynym) rozwiązaniem pozwalającym na dalszą poprawę osiągów, niezawodności i bezpieczeństwa samochodu i utrzymanie go w czołówce kategorii R5.

W trakcie prac samochód przejechał około 10 000 kilometrów testowych. Do testów szutrowych wykorzystano znane tory we Francji, Niemczech, Grecji i Finlandii. Asfaltowe możliwości były testowane głównie w Czechach, ale również na niemieckich, włoskich i francuskich drogach.

Co więc się zmieniło?

1. Zwiększony skok zawieszenia

W obu ustawieniach, na asfalcie i żwirze, zwiększono skok zawieszenia o 30 milimetrów zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zmiana ta przyczyniła się do poprawy trakcji samochodu, co jest szczególnie pomocne w ekstremalnych warunkach.

2. Obniżony środek ciężkości

W całym samochodzie inżynierowie dążyli do tego, aby wybrane części były lżejsze, i przenieśli zaoszczędzoną wagę do miejsc, w których – według modeli komputerowych – jest to najbardziej korzystne. Pomogło to obniżyć środek ciężkości i znaleźć lepszą równowagę na obu typach powierzchni.

3. Bardziej wydajna chłodnica

W porównaniu z poprzednią wersją system chłodzenia ŠKODY FABIA R5 evo ma nową chłodnicę, która wraz z bardziej wydajnym wentylatorem chłodzącym zapewnia efekt chłodzenia wymuszonego. Jest on o 15% silniejszy i jednocześnie zmniejsza zużycie energii elektrycznej o jedną trzecią. Wentylator jest również lżejszy i mniejszy, dzięki czemu mechanicy mają więcej miejsca do pracy w komorze silnika. Nowy zbiornik płynu chłodzącego pozwala także zwiększyć ciśnienie w układzie chłodzenia do 1,6 bara, co z kolei zwiększa temperaturę wrzenia płynu chłodzącego. Ponadto płukanie układu jest teraz znacznie szybsze.

4. Pompa elektryczna

Zastosowanie elektrycznej pompy wodnej w całkowicie przerobionym systemie chłodzenia pomaga zoptymalizować przepływ płynu chłodzącego, utrzymując bardziej stabilny cykl temperaturowy silnika w różnych warunkach. Jest to ważne dla optymalnego przygotowania mieszanki paliwowo-powietrznej, zmniejszonej tendencji do stukania przy niskich prędkościach obrotowych silnika i stabilizacji tarcia silnika. Jednocześnie pompa elektryczna umożliwia zmniejszenie strat tarcia w silniku.

5. Zwiększona moc

Celem wielu częściowych zmian było zwiększenie mocy silnika zarówno w pracy statycznej, jak i dynamicznej. Na przykład nowe elektryczne sterowanie zaworem wastegate w turbosprężarce pozwala na szybkie reagowanie na zmiany warunków pracy, szczególnie po zmianie biegów. Regulacja ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym jest teraz znacznie bardziej efektywna. Samochód ma również nowy ECU (Electronic Control Unit) o zwiększonej mocy obliczeniowej, dwurdzeniowy procesor i nowe oprogramowanie. W zależności od warunków maksymalna moc wyjściowa jest zwiększona o około 2 kW – ale to nie jest zbyt wymowna liczba w samochodzie rajdowym. Znacznie ważniejsza jest dynamiczna moc wyjściowa kół, która opisuje całkowitą moc układu napędowego. Testy porównawcze pokazują, że ŠKODA FABIA R5 evo jest szybsza niż jej poprzedniczka w warunkach rzeczywistych, co częściowo osiągnięto dzięki nowej skrzyni biegów. Zmiana biegów jest również szybsza.

6. Łatwiejsza obsługa

Układ kierowniczy ma teraz szybszą przekładnię, co pozwala na szybszą reakcję. Nowo zaprojektowany hamulec ręczny nie wymaga tak dużej siły, a nacisk potrzebny do sterowania pedałem gazu również został zoptymalizowany. Wszystko to sprawia, że prowadzenie samochodu jest łatwiejsze. Nowy kokpit jest wyposażony w większy wyświetlacz, który ma lepszą rozdzielczość i wyraźniejszy układ ważnych informacji.

7. Nowe hamulce

Układ hamulcowy Brembo został zastąpiony nowym, produkowanym przez Alcon. Celem nowego ustawienia jest zaoferowanie idealnego stosunku najlepszych osiągów i długoterminowej wydajności.

8. Lepsze smarowanie

Dzięki nowej regulacji pomp olejowych osiągnięto znaczną poprawę stabilności ciśnienia oleju i zmniejszenie zużycia energii przez pompę olejową. Powoduje to stabilniejsze ciśnienie w układach smarowania podczas rajdu.

9. Zwiększona trwałość

W całym samochodzie wprowadzono zmiany, aby uczynić go bardziej wytrzymałym. Wzmocnione elementy obejmują półwałki i mocniejszy kolektor wydechowy, który jest mniej podatny na odkształcenia termiczne. Silnik został wyposażony w nowe czujniki, które łączą w sobie dłuższą żywotność i niższe koszty (np. czujniki temperatury oleju i płynu chłodzącego, czujnik prędkości obrotowej turbosprężarki). Przerobiono również elementy montażowe w tunelu środkowym i podwozia. Bezpieczeństwo poprawiła nowa klatka wzmacniająca zaprojektowana zgodnie z normami FIA na rok 2019, solidniejsze mocowania siedzeń, przeprojektowany zbiornik paliwa i większe panele drzwi wykonane z nowych materiałów.

10. Zmniejszone straty

Na podstawie analizy pracy przekładni rozrządu zaprojektowano nową sprężynę zaworową o zmniejszonych siłach roboczych. Jej progresywne ustawienie redukuje siły w przekładni rozrządu, zmniejszając tym samym straty tarcia silnika. Zredukowano również moment obrotowy i tarcie w sprzęgle i kole zamachowym. Zoptymalizowana kalibracja map silnika na etapie transportu pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym także ilość paliwa potrzebnego na etapach transportu.

Pomoc merytoryczna: Aleš Rada, dyrektor ds. inżynierii samochodowej odpowiedzialny za testy i rozwój, oraz Andrea Hlaváček, szef ds. rozwoju i jakości silników rajdowych.

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl 

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim

 

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.