Rekord siedmioosobowego SUV-a na słynnym Nürburgring Nordschleife należy do ŠKODY KODIAQ RS. Do jej imponującej prędkości przyczynia się nie tylko dwulitrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, ale przede wszystkim znakomicie zestrojone zawieszenie. Jak to działa w rzeczywistości? Usiądź w wygodnym fotelu sportowym i jedziemy!

 

Sportowy styl we wnętrzu i na zewnątrz

ŠKODA zawsze wyposażała swoje modele RS w szeroką gamę funkcji premium w standardzie. ŠKODA KODIAQ nie jest wyjątkiem od tej reguły. Sportowa wersja wyróżnia się dzięki lakierowanym czarnym elementom, takim jak przedni spojler, osłona chłodnicy, lusterka zewnętrzne i relingi dachowe. Tylny zderzak ma dyfuzor i reflektor, które pokrywają całą szerokość samochodu – to typowy szczegół dla wszystkich modeli RS. Wytrzymałe nadwozie doskonale uzupełniają 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich Xtreme. Nie można też nie zauważyć znajdujących się pod nimi 17-calowych tarcz hamulcowych z czerwonymi malowanymi zaciskami. Nawiasem mówiąc, przednie wirniki mają średnicę 340 mm. To tylko 15 mm mniej niż ŠKODA FABIA R5 w konfiguracji na nawierzchnię asfaltową.

Wnętrze ma również sportowy charakter. Dominują w nim sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i wyraźnym bocznym podparciem, które utrzymują ciało kierowcy i pasażera na miejscu podczas dynamicznej jazdy. Fotele są obite Alcantarą z kontrastowymi czerwonymi szwami i wyraźnym emblematem RS. To samo dotyczy wielofunkcyjnej kierownicy i progów drzwi. Inną standardową funkcją jest VIRTUAL COCKPIT, czyli cyfrowy zestaw wskaźników z dużym obrotomierzem pośrodku. Aby w pełni wykorzystać naprawdę dużą przestrzeń wewnętrzną, ŠKODĘ KODIAQ RS można zamówić także w wersji siedmioosobowej.

 

Dwa litry, dwie turbosprężarki

Pod maską ŠKODY KODIAQ RS znajduje się najmocniejszy w ponad 120-letniej historii ŠKODY silnik turbodiesel. Czterocylindrowy, dwulitrowy silnik 2.0 Bi-TDI z podwójnym turbodoładowaniem daje maksymalną moc 176 kW (240 KM) i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Jakie są zalety podwójnego turbodoładowania? Przede wszystkim chodzi o mocniejszą siłę ciągu przy szerokim zakresie obrotów. System dwóch równoległych turbosprężarek o różnych rozmiarach działa w trzech podstawowych trybach. Przy niskich obrotach aktywna jest mała turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek, przy średnich obie turbosprężarki pracują zgodnie, a przy najwyższych obrotach – duża turbosprężarka zapewnia niezbędne ciśnienie. W ten sposób silnik nie traci mocy nawet w pobliżu ogranicznika obrotów.

To sprawia, że ​​dostarczanie sprężonego powietrza do silnika jest płynne przez cały czas. Kierowca nie odczuwa zmiany z jednego trybu na drugi, co zapewnia mu naprawdę komfortową jazdę. Dwulitrowy silnik jest również przyjemny pod względem dźwiękowym, a system Dynamic Sound Boost dba o odpowiednią akustykę nie tylko w kabinie, ale także poza samochodem. Natomiast gdy kierowca nie szuka silnych doznań, ŠKODA KODIAQ RS jest doskonałym wyborem na dłuższe rodzinne wycieczki.

 

Zawieszenie z dużą przyczepnością

Obsługa ŠKODY KODIAQ RS różni się od innych wersji. Modyfikacje obejmują zmiany trybów adaptacyjnego zawieszenia DCC, napędu na wszystkie koła i geometrii zawieszenia. Dzięki tym ulepszeniom ŠKODA KODIAQ RS doskonale łączy funkcjonalność rodzinnego SUV-a z dynamiczną jazdą. Główną różnicą jest jednak stopień przyczepności, zwłaszcza przednich kół. Nawet przy większych prędkościach, na ciasnych zakrętach lub na nierównej powierzchni koła zachowują się imponująco.

„Byłem naprawdę zaskoczony ŠKODĄ KODIAQ RS. Jest bardzo stabilna, responsywna i znacznie bardziej sportowa, niż się spodziewałem. Ma wystarczającą moc i moment obrotowy, pozycja siedząca jest komfortowa i ze względu na swój rozmiar i wagę świetnie się sprawdza. To po prostu dobrze zrównoważony samochód” – wyjaśnił po zwycięskim wyścigu obecny mistrz WRC 2 Jan Kopecký. „Zawieszenie jest naprawdę mocne, ŠKODA KODIAQ RS trzyma się równo na zakrętach, jest również dobrze wyważona. Możesz nawet wprowadzić ją w lekki poślizg, co jest godne podziwu w przypadku tak dużego samochodu. I świetnie brzmi! Dźwięk jest dobrze dostrojony zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz!” – dodał Kopecký.

 

Elektronika powinna pomagać, a nie przeszkadzać

ŠKODA KODIAQ RS niezwykle zwinnie reaguje na ruchy kół dzięki adaptacyjnemu układowi kierowniczemu z szybkimi przekładniami, a choć jest stosunkowo wysoka, to nie rzuca się to tak bardzo w oczy. Dzięki amortyzatorom w wersji sportowej jest również w stanie zapobiegać obijaniu się ciała na zakrętach. Odpowiednie zawieszenie wspiera dobrze dobraną elektroniczną stabilizację ESC. W trybie ESC Sport jego interwencje są bardziej łagodne i pozwalają doświadczonemu kierowcy wejść w zakręt z lekkim poślizgiem.

Podczas dynamicznej jazdy ŠKODA KODIAQ RS przypomina bardziej zwykły samochód niż wysokiej klasy SUV. Jest zwinna, łatwa w prowadzeniu i bardzo responsywna. Rezultatem jest jej zaskakujące tempo zarówno w nieprzewidywalnych warunkach, jak i w różnych codziennych sytuacjach. Dzięki napędowi na cztery koła samochód nigdy nie traci pewności siebie.

W zależności od wariantu i wersji zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 7,7 l/100 km do 8,3 l/100 km, emisja CO2 od 201 g/km do 217 g/km (dane na podstawie świadectw homologacji typu). Zużycie paliwa i emisja CO2 zostały określone zgodnie z procedurą WLTP.
O szczegóły zapytaj Autoryzowanego Dealera Marki ŠKODA lub sprawdź na stronie skoda-wltp.pl 

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.