Pył. Chmury pyłu wyrzucane w powietrze za rozpędzonym samochodem. Nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie większości rajdów po żwirze bez jego obecności. Daje świetny efekt na zdjęciach oraz, jak widać na końcu tego akapitu, na filmach. Ale co pył oznacza dla zespołu? Jaki jest jego wpływ na maszynę? I jak załogi radzą sobie z jazdą poprzez chmury kurzu na pełnej szybkości? Zapytaliśmy zawodników i oto co odpowiedzieli!

1.    Wiatr to twój przyjaciel

Jaki jest największy problem z pyłem? Taki, że nic przez niego nie widać. Jeśli jedziesz przez chmurę kurzu, to czujesz się, jakbyś jechał przez najgęstszą mgłę, jaką w życiu widziałeś. Dlatego masz nadzieję na to, że pojawi się wiatr i rozwieje pył wyrzucony spod kół auta jadącego przed tobą. Bez wiatru jest ciężko, chyba że jesteś pierwszy lub dzieli cię spora odległość od poprzedniego samochodu.

Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen, ŠKODA FABIA R5, ŠKODA Motorsport. Rajd Argentyny 2018

2.    Pył to najgorszy pilot

Pył to coś, czego zdecydowanie nie chcesz w swoim aucie. Sprawia, że gorzej widzisz, utrudnia oddychanie oraz – co jest szczególnie uciążliwe dla pilotów – mówienie. Dlatego właśnie w samochodach rajdowych uszczelnia się dodatkowo drzwi przed jazdą po pylistym podłożu. Chcesz za wszelką cenę powstrzymać dostawanie się kurzu do środka!

Jan Kopecký / Pavel Dresler, Rajd Turcji 2018

3.    FABIA R5 jest naprawdę odporna na pył

Jan Kopecký / Pavel Dresler, FABIA R5, RallyRACC Catalunya 2018

Zapytaliśmy też, co jest potrzebne samochodowi, by nadawał się do jazdy po pylistych trasach. Specjalne filtry, dzięki którym kurz nie dostanie się do silnika? Zmodyfikowany wlot zapewniający silnikowi czyste powietrze? Specjalne osłony dla elektroniki, żeby nie przenikał do niej pył? Okazuje się, że żadne z powyższych. Skoda FABIA R5 została w całości zaprojektowana tak, by znieść wszystko, z czym się zetknie. Pył, błoto, śnieg, woda… Jedyne zatem, czego wymaga podczas rajdu po, powiedzmy, Argentynie lub Hiszpanii, to częstsza zmiana filtrów – zwykle dwa razy dziennie, a nie tak jak normalnie – raz.
 

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.