Aby jeździć szybko, czasami musisz zmniejszyć prędkość. Nawet jeśli nie masz na celu pobicia rekordów czy wygrywania wyścigów, umiejętność poprawnego hamowania znacznie przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Oto najważniejsze rzeczy, które powinieneś wiedzieć – ta wiedza może Cię kiedyś uratować.

1. Nie blokuj kół

Skrzeczenie, palenie opon i dramatyczne zatrzymanie się samochodu – tak hamują bohaterowie filmów. Przy całym tym hałasie ta metoda z pewnością musi być najbardziej skutecznym sposobem, prawda? W rzeczywistości tak nie jest. Opony zapewniają najlepszą trakcję podczas hamowania na pograniczu przyczepności. Ich zablokowanie spowoduje poślizg i zwiększy drogę hamowania o około jedną trzecią.

2. Dlatego właśnie (prawdopodobnie) masz ABS

Aby zwiększyć bezpieczeństwo i wygodę, nowoczesne samochody wyposażone są w ABS. Ten system zapobiega blokowaniu się kół, dostosowując siłę hamowania do rodzaju nawierzchni, po której porusza się auto. Koła nie będą się blokować, więc zatrzymasz się szybciej i będziesz nawet w stanie skręcić podczas hamowania (przeczytasz o tym w dalszej części artykułu). Z ABS-em i innymi elektronicznymi asystentami nie musisz się martwić o blokadę kół. Możesz naciskać hamulec tak mocno, jak tylko potrafisz.

3. Jak radzić sobie bez ABS?

Stare auta i niektóre samochody wyścigowe nie mają hamulców z przeciwblokadą. Więc co należy zrobić? Tutaj najlepiej sprawdzi się metoda nazywana hamowaniem progowym – polega ona na utrzymywaniu samochodu na granicy przyczepności. Musisz zwiększyć ciśnienie hamowania do momentu, w którym koła prawie się blokują, a następnie lekko odpuścić i trzymać w ten sposób. Nie jest to jednak łatwe, a jeśli zbyt mocno zahamujesz i zablokujesz koła, musisz zacząć od nowa. Inną opcją jest hamowanie pulsacyjne – wciskanie pedału w krótkich odstępach czasu, coś w rodzaju prowizorycznego ABS. Jest to skuteczne, gdy jesteś na śliskiej nawierzchni i musisz hamować oraz skręcać jednocześnie.

4. Zaawansowane hamowanie na zakręcie

W naszym artykule na temat koła trakcji zwróciliśmy uwagę, że hamowanie i skręcanie w tym samym czasie nie jest najrozsądniejszym wyborem. Idealnym rozwiązaniem byłoby zwolnienie do pożądanej prędkości, zanim wejdziesz w zakręt, a jeśli naprawdę musisz szybko się zatrzymać, powinieneś zrobić to w linii prostej. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Kierowcy wyścigowi często hamują na zakręcie – tuż przed nim wykonują większą część hamowania, a następnie powoli zwalniają hamulec, gdy auto zaczyna się obracać. Jest to jednak zaawansowana technika jazdy, którą najlepiej poznać na torze, pod nadzorem profesjonalisty.

5. Unikanie przeszkód

Czasami nawet najlepsze techniki hamowania i najbardziej sprawne hamulce nie wystarczą, aby uchronić Cię przed uderzeniem w przeszkodę. Jedynym rozwiązaniem może okazać się po prostu jej ominięcie. W samochodach bez ABS sposobem na wykonanie takiego manewru jest zwolnienie hamulca i rozpoczęcie skrętu. Niemniej dzięki układom przeciwblokującym i innym systemom, takim jak ESP, możesz już skręcać i hamować jednocześnie. Pamiętaj o tym, ponieważ wielu kierowców w sytuacji awaryjnej kieruje się emocjami oraz tzw. odruchami bezwarunkowymi, które bardzo często nie pomagają w takich sytuacjach, a wręcz przeszkadzają. Aby tego uniknąć, najlepszym rozwiązaniem będzie czujne obserwowanie drogi i przewidywanie potencjalnych zagrożeń oraz podnoszenie swoich umiejętności na torach bezpiecznej jazdy.

6. Przegrzanie hamulców

Większość nowoczesnych samochodów ma hamulce, które są wystarczająco sprawne, aby zatrzymać samochód w niemal każdych okolicznościach. Wciąż jednak zdarzają się zbyt duże obciążenia, z którymi nawet najlepsze hamulce mogą sobie nie poradzić – takie sytuacje zazwyczaj mają miejsce na torze wyścigowym przy powtarzającym się ostrym hamowaniu przy dużych prędkościach, ale dochodzi do nich także na górskich drogach z długimi odcinkami zjazdowymi. Aby temu zapobiec, zmniejsz bieg i spróbuj hamować silnikiem, aby zmniejszyć obciążenie hamulców.

Chcesz dowiedzieć się więcej o hamowaniu? Zapoznaj się z sześcioma interesującymi faktami na temat hamulców ŠKODY FABIA R5.

 

 

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.