Istnieje wiele cech, jakimi FABIA R5 różni się od zwykłej ŠKODY FABIA, ale to napęd tego auta na wszystkie koła jest jedną z najważniejszych. Jak to działa i dlaczego wykorzystano takie rozwiązanie? Spójrzmy na podstawy!

Jak zapewne wiesz, samochody rajdowe R5, w przeciwieństwie do swoich „cywilnych” odpowiedników, używają napędów na wszystkie koła i sekwencyjnych skrzyń biegów. A jakie dokładnie elementy wykorzystuje ŠKODA FABIA R5 i dlaczego?

Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta. We współczesnych rajdach większość podstawowych decyzji dotyczących układów w samochodzie nie zależy od zespołów inżynieryjnych danej marki, ale FIA i jej zasad.

Dlatego FABIA R5, podobnie jak wszystkie inne samochody z kategorii R5, wykorzystuje układ napędowy na wszystkie koła z dwoma mechanizmami różnicowymi i pięciobiegową sekwencyjną skrzynią biegów. Niedozwolony jest centralny dyferencjał i nie ma miejsca na zaawansowane systemy elektroniczne poprawiające trakcję – wszystko musi być czysto mechaniczne.

FABIA R5 wykorzystuje dwa w pełni mechaniczne dyferencjały o ograniczonym poślizgu, jeden na przedniej osi i drugi z tyłu. Umożliwia to obracanie się kół po każdej stronie z różnymi prędkościami, ale zapobiega obracaniu się koła o niższej przyczepności na nierównych powierzchniach, co jest oczywiście bardzo ważne w rajdach, zwłaszcza na szutrze. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działaniu mechanizmu różnicowego, możesz przeczytać o tym w dalszej części tego artykułu.

To, na co nie pozwalają zasady, to zastosowanie centralnego mechanizmu różnicowego, który umożliwiłby obracanie przednich i tylnych kół przy różnych prędkościach. Zamiast tego używany jest wał napędowy z przegubem krzyżakowym (wał przegubowy). W normalnych warunkach jest to zupełnie w porządku, ale oczywiście samo to rozwiązanie nie zadziała, gdy hamulec ręczny zostanie użyty do zablokowania tylnych kół na ostrych zakrętach. Specjalne sprzęgło, które odłącza tylną oś, gdy zaciągnięty jest hamulec ręczny, służy rozwiązaniu tej kwestii.

A co ze skrzynią biegów? Podczas gdy Twoja ŠKODA prawdopodobnie używa zarówno standardowej, ręcznej skrzyni biegów, jak i jej automatycznej wersji z podwójnym sprzęgłem DSG, FABIA R5 wykorzystuje sekwencyjną skrzynię biegów zaprojektowaną specjalnie do rajdów.

Skupia się ona całkowicie na prędkości i, oczywiście, wytrzymałości na trudnych odcinkach specjalnych. Może mieć tylko pięć biegów, w przeciwieństwie do sześciobiegowej manualnej skrzyni lub nawet siedmiobiegowej DSG w typowym aucie ŠKODA. Mimo to układ ten pozwala kierowcy zmieniać biegi w ciągu zaledwie kilku milisekund, lekkim ruchem dźwigni. Kolejna ciekawostka – samochód ma sprzęgło, ale służy ono tylko do powolnej jazdy, parkowania i innych manewrów. Przy dużej prędkości zmiana biegów następuje bez wysprzęglania.

Przełożenia pozwalają na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 200 km/h. Być może wydaje się, że to nieduży wynik – nowa ŠKODA FABIA 1.0 TSI ma prędkość maksymalną 199 km/h – ale w rajdach nie chodzi o rozwijanie maksymalnej prędkości. Na ciasnych, krętych trasach przyspieszenie jest o wiele ważniejsze, dlatego wybrano stosunkowo krótkie przełożenia.

Tak więc jeśli prawie wszystko jest podyktowane regułami, jaki wpływ mają inżynierowie? Cóż, w przypadku ŠKODAY FABIA R5 ich wkład jest widoczny na przykład w niezawodności. Czy pamiętasz te czasy, kiedy O.C. Veiby musiał jechać bez jednej półosi po niefortunnym wypadku? Tak trwały jest nasz samochód!

Zachęcamy do wyczekiwania naszego najnowszego cyklu o historii i technologii napędów na wszystkie koła, a także do czytania wszystkich innych artykułów technicznych, które dla Was przygotowaliśmy!

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.