Okres wyjazdów świątecznych i ferii zimowych zbliża się wielkimi krokami. To czas wymagający szczególnej uważności kierowców. Śliska nawierzchnia, utrudnione warunki na drodze czy oblodzone szyby to tylko część wyzwań, z którymi musi zmierzyć się każdy prowadzący pojazd w codziennej miejskiej jeździe lub podczas dalszych pozamiejskich wycieczek. Jak zatem bezpiecznie podróżować samochodem o tej porze roku i o czym należy pamiętać, aby zachować komfort i spokój nawet w utrudnionych warunkach? ŠKODA radzi jak przygotować się do drogi, aby móc nieprzerwanie czerpać pozytywne emocje z jazdy. 
 
Czy warto zmieniać opony całoroczne zimą?
 
Faktem jest, że producenci opon cały czas ulepszają swoje technologie opon całorocznych, jednak o tej porze roku zdecydowanie zaleca się wymianę ogumienia na zimowe. Jego konstrukcja przystosowana jest do niskich temperatur, przez co guma nie twardnieje i zachowuje odpowiednią elastyczność, a dopasowany bieżnik zwiększa przyczepność na ośnieżonych drogach. Zaletą jest również możliwość założenia łańcuchów na wypadek bardziej ekstremalnych warunków, takich jak wjazd pod oblodzone wzniesienie. Na takie okazje samochody ŠKODY wyposażono dodatkowo w szereg systemów kontrolujących trakcję, które gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Wiele osób zapomina, że to również opony odpowiedzialne są za sprawne hamowanie pojazdu. Błędnie dopasowane mogą wydłużyć drogę hamowania i sprawić, że utracimy kontrolę nad autem, co zwłaszcza zimą jest wyjątkowo niebezpieczne. Dlatego warto odpowiednio wcześnie zmienić ogumienie na odpowiednie dla warunków panujących na drodze. Najlepiej zainwestować w zestawy rekomendowane przez producenta, ponieważ są one idealnie dopasowane do komponentów konkretnego modelu.
 
– Kierowcy zastanawiają się, kiedy należy dokonać wymiany opon, często czekając aż do momentu pojawienia się pierwszych opadów śniegu. Tymczasem głównym wyznacznikiem informującym o konieczności zmiany ogumienia powinna być temperatura. Jeśli widzimy, że spada ona poniżej 7 stopni Celsjusza, powinniśmy niezwłocznie zadbać o zmianę opon. Dzięki temu zima nas nie zaskoczy, a my zadbamy o bezpieczeństwo zarówno swoje, jak i pozostałych uczestników ruchu – komentuje Radosław Jaskulski, trener ŠKODA AUTO SAFETY.
 
Jak zadbać o dobrą kondycję pojazdu?
 
Nie tylko opony mają bezpośredni kontakt z trudnymi zimowymi warunkami. Niska temperatura może znacząco wpłynąć na sprawność naszego akumulatora, dlatego przed wyruszeniem w drogę należy udać się do warsztatu i sprawdzić jego stan. Ze względu na jego obniżoną pojemność zimą, wcześniejsze testy, również ładowania, pozwolą wyeliminować ewentualne problemy.
 
Oprócz akumulatora koniecznie należy zweryfikować stan płynów eksploatacyjnych. Bardzo istotnym jest test sprawdzający temperaturę zamarzania płynu chłodniczego. Jeśli doprowadzi się do jego zamarznięcia, może on poważnie uszkodzić silnik i uniemożliwić dalszą jazdę.
 
– Bardzo ważne w okresie zimowym jest także skontrolowanie oleju silnikowego. W niskich temperaturach płyn może gęstnieć, przez co gorzej rozprowadza się po elementach jednostki napędowej. Warto sprawdzić również płyn hamulcowy, gdyż pochłaniana wilgoć przyczynia się do utraty jego właściwości i może wydłużyć czas hamowania. Przy okazji pamiętajmy o uzupełnieniu zimowego płynu do spryskiwacza, aby nie uszkodzić jego pompy – mówi Radosław Jaskulski.
 
Wskazówki na śnieżną pogodę
 
Zimą nadwozie auta wystawione jest na działanie niekorzystnych warunków, dlatego ŠKODA już na poziomie konstrukcyjnym tworzy modele dostosowane do zimowej eksploatacji. OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ i SUPERB mogą być wyposażone w dodatkową osłonę silnika od spodu, która jeszcze lepiej zabezpiecza go przed czynnikami atmosferycznymi, w tym przed śniegiem czy lodem. Warto zdecydować się również na woskowanie pojazdu. Pomoże to zabezpieczyć karoserię przed wilgocią, chemikaliami i solą, a także ułatwi utrzymanie czystości naszego pojazdu.
 
Niska temperatura potrafi zaskoczyć nie tylko podczas jazdy, ale jeszcze przed uruchomieniem pojazdu. Zimą pomocny będzie odmrażacz, dzięki któremu z łatwością można poradzić sobie z zamarzniętym zamkiem. Niezbędnym elementem wyposażenia jest także skrobaczka do szyb, którą w niemal wszystkich modelach ŠKODY ukryto po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. To nie jest jednak jedyne ułatwienie, jakie oferuje ŠKODA. Zimową porą warto mieć pod ręką parasol, który umiejscowiony został w wewnętrznej części drzwi kierowcy i w zależności od wersji jest dostępny w standardowym lub opcjonalnym wyposażeniu aut marki ŠKODA. Z kolei w długie, zimowe wieczory z pewnością przyda się latarka znajdująca się w bagażniku, która jest standardowym wyposażeniem między innymi ŠKODY KAMIQ w wersji Ambition. Przed wejściem do auta należy również sprawdzić stan wycieraczek. O tej porze roku na szybach samochodowych osadza się zdecydowanie więcej wilgoci, a zużyte wycieraczki nie są w stanie jej odpowiednio odprowadzić. Zakup nowych piór wiąże się z niewielkim kosztem, a znacząco poprawi komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.
 
– Często pomijaną, ale ważną kwestią jest wymiana dywaników wewnątrz samochodu. Zwykły dywanik przepuszcza wodę, którą wnosimy do auta w postaci śniegu na butach. Ta zatrzymuje się w materiałowych elementach i przyczynia się do zwiększenia poziomu wilgoci wewnątrz pojazdu, co z kolei stwarza problem zaparowanych okien przy ogrzewaniu. Gumowe dywaniki nie tylko pomogą nam z wilgocią, ale także umożliwią łatwiejsze utrzymanie czystości wnętrza. Większość modeli ŠKODY oferuje opcjonalny wybór gumowych dywaników kabiny oraz gumowych lub plastikowych mat i wykładzin bagażnika, co znacznie ułatwia utrzymanie tych miejsc w czystości nawet przy najgorszej pogodzie – dodaje Radosław Jaskulski.

 

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl 

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.