Mistrzostwa Europy, mistrzostwa Polski, klasy, kategorie – od różnych klasyfikacji generalnych w Rajdzie Polski może rozboleć głowa. Jak się w tym wszystkim nie pogubić?

Kto szybciej pokona trasę rajdu i pojawi się na ceremonii mety, ten wygrywa. Wydaje się proste. Ale w rajdach ścigają się samochody o różnych napędach i pojemnościach. Są podzielone na klasy i kategorie, bo rywalizują nie tylko o punkty do klasyfikacji generalnej, ale i z autami, z którymi mają szansę w ogóle powalczyć. W Rajdzie Polski tych klasyfikacji jest jeszcze więcej.

Impreza z bazą w Mikołajkach rozgrywana jest jako runda mistrzostw Europy. Równolegle toczy się rywalizacja w RSMP. Ale to zawodnicy startujący w ERC mają priorytet. Oznacza to, że to oni będą pierwsi ruszać na trasę. Z racji, że pozycja na drodze ma spore znaczenie, część zawodników z RSMP, by poprawić swoją pozycję na drodze, zgłosiła się także do mistrzostw Europy i będzie klasyfikowana niejako w dwóch rajdach. Tak też uczyniła załoga Skoda-Polska Motorsport, czyli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Ekipa Skody Fabii R5 pościga się w ERC 1, ERC 1 Junior, czyli dla zawodników do lat 28, oraz RSMP – w klasyfikacji generalnej oraz klasie 2.

 

Jak punktuje się w mistrzostwach Europy?

W ERC punkty zdobywa dziesięciu najwyżej sklasyfikowanych kierowców według schematu: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Ale to nie wszystko. Punkty przyznawane są także za miejsce w Top7 każdego dnia (wg schematu: 7-6-5-4-3-2-1). W najlepszym wypadku kierowca może zdobyć nawet 39 punktów z jednego rajdu. Ta sztuka udała się Oliverowi Solbergowi podczas Rajdu Lipawy.

Liderem mistrzostw Europy po trzech z ośmiu rajdów jest Łukasz Habaj, który zgromadził 71 punktów. O punkt mniej ma Chris Ingram, a 44 zgromadził obrońca tytułu Aleksiej Łukjaniuk.

 

W RSMP jak w WRC

W Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski punktacja jest zbliżona do tej z rajdowych mistrzostw świata, gdzie punktuje czołowa 10 (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Tak samo premiowana jest rywalizacja w klasach. Dodatkowe punkty można zdobyć za ostatni odcinek specjalny rajdu, czyli tzw. Power Stage. Tam premiowanych jest pięć najszybszych załóg, gdzie pięć punktów otrzymują zwycięzcy, a jeden – załoga z piątego miejsca. Tym samym z rundy RSMP można “wywieźć” 30 punktów do klasyfikacji generalnej. W walce o mistrzostwo Polski liczy się sześć z siedmiu rajdów RSMP. Jeśli załoga wystąpi we wszystkich rundach, odliczeniu podlega rajd z najmniejszą ilością punktów.

Marczyk liderem RSMP

Po dwóch rajdach duet Skoda-Polska Motorsport prowadzi w klasyfikacji generalnej RSMP. Marczyk i Gospodarczyk zdobyli 29 punktów w Rajdzie Świdnickim-Krause (zwycięstwo i drugie miejsce na Power Stage’u) oraz 23 punkty w Rajdzie Nadwiślańskim (drugie miejsce oraz pierwszy czas na Power Stage’u). W sumie mają 52 punkty. O siedem więcej od duetu Kasperczyk/Syty oraz 11 więcej niż para Słobodzian/Kozdroń.

Marczyk i Gospodarczyk prowadzą też w klasie 2. Mają 43 punkty, bo w klasach nie uwzględnia się punktów za Power Stage. O trzy punkty mniej ma duet Kasperczyk/Syty.

W mistrzostwach Europy załoga Skoda-Polska Motorsport nie ma jeszcze punktów. W tym sezonie będzie to jej pierwszy start w ERC.

 

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl 

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

 

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.