Cześć!

W ostatnim czasie jako jeden z pierwszych kierowców rajdowych na świecie miałem przyjemność przetestować najnowszą ŠKODĘ FABIA R5 Evo. Chciałbym podzielić się z Wami wrażeniami.

ŠKODA FABIA R5 to świetny samochód – bezawaryjność i prędkość auta pozwalają na osiąganie niesamowitych wyników zarówno w mistrzostwach świata WRC2, jak i krajowych czempionatach. ŠKODA Motorsport bardzo poważnie traktuje klientów, a jako lider rynku wciąż wypuszcza kolejne aktualizacje – w tym wypadku nową generacje auta. Takim właśnie samochodem jest ŠKODA FABIA R5 Evo. Na zewnątrz, podobnie jak w drogowej odmianie ŠKODY FABIA, zmiany są delikatne – na pierwszy rzut oka można zauważyć nowy wygląd świateł z przodu. Jednak to, co najbardziej interesuje wszystkich fanów rajdów, to ulepszenia, nowe rozwiązania i niuanse, które połączone w całość przenoszą R5 na jeszcze wyższy poziom osiągów.

Najnowsza FABIA ma przeprojektowaną klatkę bezpieczeństwa zgodnie z najnowszymi wytycznymi – nadwozie jest jeszcze bezpieczniejsze i sztywniejsze. Najważniejsze zmiany, które mają wpływ na osiągi, to zwiększony skok zawieszenia, a także większa moc i podniesiony moment obrotowy silnika. Skok zawieszenia przyczynia się przede wszystkim do wzrostu prędkości na nawierzchni szutrowej. Dzięki niemu rajdówka może bardziej wydajnie tłumić nierówności, osiągać wyższe prędkości i dalej latać na hopach.

Co prawda miałem okazję sprawdzić Evo tylko na torze, natomiast już pierwsze wrażenia są bardzo dobre. Samochód sprawia wrażenie stabilniejszego i łatwiejszego w prowadzeniu. Pedały gazu i hamulca, dźwignie skrzyni biegów i hamulca ręcznego chodzą trochę delikatniej, co daje wrażenie bliższe jazdy w symulatorze. W najnowszej odmianie mam przed sobą bardziej rozbudowany wyświetlacz, do którego trzeba się przyzwyczaić. Czuć postęp i po raz kolejny większą szybkość, ale prawdziwy potencjał auta odkrywa się dopiero na odcinku specjalnym, na którym wszystkie wprowadzone ulepszenia przyniosą właściwy efekt.

W ramach jazdy testowej miałem przyjemność przejechać się na prawym fotelu z Kalle Rovanpera- fińskim kierowcą rajdowym, startującym w kategorii WRC 2 Pro, który reprezentuje zespół ŠKODA Motorsport. Było to wyjątkowe przeżycie, ponieważ jego wyczucie zarówno w wąskich, technicznych partiach, jak i szybkich było na wybitnym poziomie. To pierwszy kierowca, z którym jechałem, łączący w taki sposób precyzję z dynamiką jazdy.

Nie mogę się doczekać, żeby wsiąść do ŠKODY FABIA R5 Evo – myślę, że będzie to możliwe jeszcze nawet w tym roku.

Pozdrawiam serdecznie

MikoMarczyk

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl 

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

 

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.