Kiedy OCTAVIA WRC pojawiła się po raz pierwszy na inauguracji sezonu WRC – Rajdzie Monte Carlo – z Arminem Schwarzem i Pavelem Siberą za kierownicą, szybko zaczęły się pojawiać pogłoski o wersji cywilnej. Wkrótce stały się one rzeczywistością, a auto szybko zdobyło popularność. Jak ŠKODA OCTAVIA RS jeździ po prawie 20 latach? Dowiemy się, porównując ją z obecną generacją!

Na początku stulecia prędkość ŠKODY OCTAVIA 1,8T wydawała się niezrównana. Silnik o mocy 150 koni mechanicznych zdołał skrócić czas od 0 do 100 km/h o ponad dwie sekundy. Wszyscy myśleli, że ŠKODA OCTAVIA nie jest w stanie zmieścić pod maską nic mocniejszego. Byli w błędzie. Przy okazji modernizacji modelu ŠKODA dodała wersję RS z jeszcze mocniejszym silnikiem z turbodoładowaniem. Przy mocy 180 KM czasy przyspieszenia spadły o kolejne 0,5 sekundy i złamały barierę ośmiu sekund. Narodziła się legenda.

Wygląd też był ważny. Prześwit OCTAVIA RS był o 15 milimetrów niższy, co było widoczne na pierwszy rzut oka. W pewnym sensie był on podobny do wersji WRC w konfiguracji asfaltowej. Nowością był również masywny przedni zderzak z potrójnym wlotem powietrza, dużą sześciokątną rurą wydechową i małym spoilerem na tylnej klapie.

Błyskotliwe jeden osiem nie straciło swojego uroku

Model 1,8T/132 kW wyróżnia się kilkoma interesującymi właściwościami technicznymi. Głowica cylindra ma trzy zawory wlotowe i dwa zawory wydechowe na cylinder. Zaawansowana technologia pięciozaworowa była wówczas stosowana tylko przez Ferrari w silnikach z naturalnym zasysaniem. Kolejną nowością był zmienny rozrząd zaworów wykorzystujący łańcuch łączący wałki rozrządu z napinaczem hydraulicznym. System został wypożyczony z czterocylindrowego silnika o pojemności trzech litrów w Porsche 968. Silnik jest również znany z trwałości bloku żeliwnego, z aluminiowej głowicy i turbosprężarki podłączonej do układu chłodzenia silnika.

Za kierownicą ŠKODY OCTAVIA RS pierwszej generacji moc 180 koni mechanicznych to ekscytujące doświadczenie, mimo że oryginalny silnik jest dostrojony dość łagodnie w porównaniu z obecnym modelem. Poniżej 2500 obr./min wydaje się, że turbosprężarka została pozostawiona w domu. Silnik zaczyna oddychać, z gwiżdżącą ścieżką dźwiękową turbodoładowania, gdy licznik obrotów zbliża się do trzech tysięcy. Dopiero wtedy zaczynasz wierzyć, że ma moc.

Bezpośrednio wtryskiwany dwulitrowy silnik w obecnej wersji ŠKODY OCTAVIA RS jest znacznie ostrzejszy dzięki wyższemu stopniowi sprężania. Początek turbosprężarki nie jest tak zauważalny, ponieważ ma liniową krzywą momentu obrotowego prawie na biegu jałowym. Od 2000 obr./min silnik pobiera wystarczająco dużo powietrza pod pełnym gazem, aby umożliwić łatwe wyprzedzanie. Mówiąc prościej, obecny RS działa jak rakieta w zakresie od 2000 do 6500 obr./min. Najnowsza generacja silników TSI jest pod tym względem wyjątkowa, ponieważ żaden inny dwulitrowy silnik z turbodoładowaniem nie ma tak przekonującej kombinacji łatwości i mocy. Sprawia wrażenie, jakby nie miał w ogóle wewnętrznego tarcia. Aby było jeszcze lepiej, moc wersji 245-konnej jest łatwa do modulacji.

Jeden osiem to znacznie bardziej elastyczny, uspokajający silnik starej szkoły. To trochę jak senny niedźwiedź, którego trzeba szturchać kijem, aby wyszedł z ciepłej, przytulnej kryjówki. Z pięciozaworową głowicą silnik potrzebuje więcej obrotów, aby zapewnić optymalną moc, niż współczesna TSI. Jednak pięciobiegowa mechaniczna skrzynia biegów z długimi przełożeniami bardzo sprawnie zamienia obroty w prędkość. Pierwsza generacja RS jest w stanie osiągnąć prędkość 120 km/h na drugim biegu i 170 km/h na trzecim. Radość z jazdy zwiększa precyzyjna i płynna mechaniczna obsługa dźwigni zmiany biegów, która jest tapicerowana miękką, perforowaną skórą.

Nowa era

Zawieszenie starszej wersji uważano niegdyś za dość sztywne i bardzo precyzyjne, ale w porównaniu z obecnym RS jest miękkie i elastyczne. Przy wjeździe w zakręt liftback toczy się zaskakująco szybko, przenosząc swój ciężar nad zewnętrznymi kołami. Jeśli jesteś przyzwyczajony do krótszego skoku zawieszenia dzisiejszych samochodów, może to trochę przeszkadzać, ale w końcu auto musi mieć dużo przyczepności. Przedni dyferencjał VAQ z elektronicznie sterowanym poślizgiem odgrywa dużą rolę w zwiększeniu kontroli. Działa naprawdę dobrze i utrzymuje przednie koła na ziemi podczas silnego przyspieszania.

Nawet przy długim, wystającym tyle samochód jest bardzo dobrze osadzony i szybki na zakrętach. To właśnie ta stabilność i czysta, płynna prędkość to największa różnica między RS trzeciej i pierwszej generacji. Wynika ona z efektywniejszego działania bardziej zaawansowanych amortyzatorów. Stabilność samochodu sprawia, że jedziemy szybciej i szybciej, przesuwając próg, przy którym zaczynamy odczuwać ruch zawieszenia i przesuwanie się ciężaru. Jest to prawdopodobnie największa różnica między nowym i 20-letnim samochodem. Po pierwsze, ŠKODA OCTAVIA RS jest bardziej wytrzymała i jednocześnie bardziej miękka. Dzięki temu jazda staje się bardziej emocjonująca niż w nowym samochodzie. Kierowca ma wrażenie, jakby odświeżony samochód trzeciej generacji był około 200 kg lżejszy, a co za tym idzie – bardziej sportowy, z ostrzejszą reakcją zarówno silnika, jak i zawieszenia.

20 lat różnicy, ale pewne rzeczy się nie zmieniają…

Najważniejszy wniosek z tego porównania jest taki, że 20 lat rozwoju robi różnicę. Nowy samochód jest znacznie bardziej sportowy i szybszy. Mimo to oba auta zachowują to samo DNA, nawet z 20-letnią przerwą między nimi. Zarówno pierwsza, jak i trzecia generacja ŠKODY OCTAVIA RS zostały zaprojektowane tak, aby nigdy nie przeszkadzać kierowcy swoją ostrością. Kieruje się nimi w bardzo cywilny sposób, nawet jeśli liczby na prędkościomierzu mogą czasem zaskoczyć.

 

ŠKODA OCTAVIA RS 1999 ŠKODA OCTAVIA RS 2019
Silnik: I4, benzyna, turbodoładowany, 1,781 cm3 Silnik: I4, benzyna, turbodoładowany, 1,984 cm3
Moc: 180 KM przy 5500 obr/min. Moc: 245 KM od 5000 do 6700 obr/min.
Moment obrotowy: 235 Nm przy 1950 obr/min. Moment obrotowy: 370 Nm od 1600 do 4300 obr/min.
Przekładnia: pięciostopniowa ręczna Skrzynia biegów: sześcioprzełożeniowa ręczna
Waga: 1,325 kg Waga: 1445 kg
0–100 km/h: 7,9 s 0–100 km/h: 6,6 s
Prędkość maksymalna: 232 km/h Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa: 8 l/100 km Zużycie paliwa: 6,6 l/100 km

 

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl

W zależności od modelu, wariantu i wersji zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 4,8l/100km do 8,7l/100km, emisja CO2 od 119g/km do 196g/km (dane na podstawie świadectw homologacji typu). Zużycie paliwa i emisja CO2 zostało określone zgodnie z procedurą WLTP. O szczegóły zapytaj Autoryzowanego Dealera Marki ŠKODA lub sprawdź na stronie WLTP / zużycie paliwa i emisja CO2.

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.