Jak wygląda tydzień podczas Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski?
Rajdy trzeba zrozumieć, by prawdziwie pokochać. Dlatego stworzyliśmy ten przewodnik, by wytłumaczyć Wam, co i jak.

Rajdy to dyscyplina motorsportu, w której dwuosobowe załogi (kierowca i pilot) rywalizują w profesjonalnie przygotowanych samochodach przez kilka dni na trasach wytyczonych po drogach publicznych, ale na czas imprezy wyłączonych z ruchu. Ściganie trwa zazwyczaj do trzech dni, ale pracy dla zespołów rajdowych jest na niemal cały tydzień. Na Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (RSMP) składa się siedem imprez w sezonie.

 

Przygotowania, czyli zanim zacznie się rajd

Dzień lub dwa przed startem rajdu pierwsi członkowie zespołu pojawiają się w bazie rajdu i rozpoczynają przygotowania. Wokół ciężarówki serwisowej rozstawiane są namioty tworzące przestrzeń, w której rajdówki są naprawiane po zjeździe z trasy, a kierowcy mają strefę relaksu. W międzyczasie trwa rejestracja załóg oraz badanie zgodności rajdówek z regulaminem technicznym. W trakcie rajdu strefa serwisowa jest dostępna dla kibiców, gdzie z bliska można przyglądać się pracy mechaników i spotkać z zawodnikami. To prawdziwe serce rajdu.

 

Zapoznanie, czyli trasę trzeba opisać

Gdy rozstawiany jest serwis kierowca i pilot przygotowują tzw. opis trasy. To coś jak zwiady. Podczas zapoznania załoga dwukrotnie przejeżdża trasę rajdu i sporządza notatki, w których opisuje typy zakrętów i zagrożenia, które mogą czekać w trakcie rywalizacji. Rekonesans odbywa się w normalnych drogowych warunkach, a rajdowcy jadą cywilnym autem (załogi ŠKODA Motorsport używają ŠKODY OCTAVIA RS 4X4) i muszą przestrzegać ograniczeń prędkości. Za złamanie przepisów grożą im nie tylko mandaty od policji, ale i srogie kary od organizatora rajdu, który ma dostęp do nadajników GPS. Po przejechaniu zapoznania kierowca i pilot jeszcze raz sprawdzają opis, by uniknąć błędów w trakcie ścigania.

 

Dzień pierwszy – odcinek testowy i jazda dla kibiców

Rundy RSMP zaczynają się zazwyczaj w piątek. Poranek przeznaczony jest na przejazdy odcinka testowego. To krótka próba, która ma charakterystykę zbliżoną do odcinków specjalnych danego rajdu. Dla załóg to szansa na sprawdzenie odpowiednich ustawień samochodu i przetestowanie, czy wszystko działa jak należy. Czas jest mierzony, ale nie jest wliczany do wyników. Dla kibiców to pierwsza okazja do zobaczenia samochodów na trasie.

Juuso Nordgren / Tapio Suominen, ŠKODA FABIA R5, ŠKODA Motorsport. Rally de Portugal 2018

Popołudniu zaczyna się właściwa rywalizacja. Po uroczystej ceremonii startu, załogi ścigają się na krótkiej, ale efektowej próbie miejskiej lub na specjalnym torze na oczach setek kibiców.

 

Prawdziwe ściganie

Choć pierwszy odcinek liczony jest do klasyfikacji rajdu, to jednak „prawdziwa” rywalizacja zaczyna się dzień później, bo odcinki są dłuższe. Rajdy RSMP mają od ośmiu do 15 odcinków specjalnych. Krótsze rajdy zamykają się de facto w jednym dniu, dłuższe rozkładają się na dwa dni.

W przypadku dłuższych imprez sobotę zawodnicy zaczynają dzień od krótkiej wizyty w serwisie, a potem ruszają na pierwszą pętlę, na którą składa się od trzech do pięciu odcinków specjalnych. W połowie dnia wracają do serwisu, gdzie mechanicy w wyznaczonym czasie muszą dokonać niezbędnych napraw. Załogi mają chwilę dla siebie, a popołudniu drugi raz przejeżdżają te same próby wracają. Po całym dniu rywalizacji znów jest serwis.

W niedzielę do przejechania zostaje od trzech do pięciu odcinków specjalnych. Ostatni to tzw. Power Stage, za który pierwsza piątka kierowców dostaje dodatkowe punkty. Po nim już tylko szybki serwis i uroczysta ceremonia mety. Wjazdem na rampę kończy się rajd.

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.