Rajdy nie są najłatwiejszą w oglądaniu i rozumieniu dyscypliną sportu motorowego. Niniejszy przewodnik został stworzony po to, aby pomóc Wam zrozumieć, co się dzieje podczas rajdu i na co zwracać uwagę.

Wyścigi ogląda się łatwo. Samochody robią okrążenia na torze, a pierwszy na mecie wygrywa. Nic trudnego… Ale rajdy? To zupełnie inna historia. Dla zwyczajnego kibica wszystko to może się wydawać skomplikowane, pełne dziwnych określeń – jak odcinek bądź etap – bez wyprzedzania i ze złożonym harmonogramem. Wyjaśnimy wszystko, co trzeba, żebyście mogli cieszyć się rajdami!


Trochę historii

Aby pomóc Wam zrozumieć rajdy, musimy opowiedzieć o początkach tej dyscypliny. Ewoluowała ona z wyścigów długodystansowych, które odbywały się w początkach motoryzacji. W miarę jak samochody stawały się szybsze, ściganie się na zwykłych drogach przestało być bezpieczne. To z kolei doprowadziło do wprowadzenia odcinków specjalnych, które odbywały się na zamkniętych drogach i przy nastawieniu na maksymalne prędkości. Rajdy w końcu zaczęły składać się z samych odcinków specjalnych – reszta polegała jedynie na przemieszczaniu samochodów biorących w nich udział.


Odcinki specjalne

Myśląc o rajdach, myślimy głównie o odcinkach specjalnych, czyli maksymalnie szybkich etapach na wymagającym terenie – asfalcie, szutrze bądź jednym i drugim. Długość odcinków specjalnych w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski wynosi mniej więcej od 1 do 30 km. Każdy z nich pokonywany jest na czas, a ogólne czasy decydują o wygranej.


Dojazdówki

Odcinki „specjalne” powinny być przeplatane „zwykłymi”, prawda? Chodzi tutaj o tzw. dojazdówki (odcinki drogowe, dojazdowe), które stanowią większą część trasy rajdu. Nie zobaczymy ich jednak w telewizji. Odbywają się na drogach publicznych, w normalnym ruchu i z ograniczeniami prędkości, do których bezwarunkowo muszą dostosować się rajdowcy.

Dojazdówki są czymś, co wyróżnia rajdy spośród innych sportów motorowych. Z ich powodu samochody muszą być zarejestrowane, ubezpieczone i opodatkowane, a także zdolne do jazdy z normalną prędkością. Samochody wyścigowe nie muszą spełniać takich wymagań.


Etapy

Kilka odcinków specjalnych i dojazdowych, mających miejsce przeważnie tego samego dnia, tworzy etap.  W Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski nie ma zasady dotyczącej ilości etapów. Część rajdów ma tzw. wieczorny prolog, po którym następuje jeden dzień rywalizacji, inne zamykają się tylko w jednym dniu rywalizacji, z kolei Rajd Rzeszowski czy Rajd Polski w Mikołajkach miały odpowiednio dwa i trzy dni rywalizacji. Przed każdym etapem i po nim samochody przechodzą serwis. Przed rajdem otrzymujemy harmonogram wraz z informacjami, kiedy i jakie serwisy odbędą się w trakcie zawodów. Czasami może wystąpić tylko strefa tankowania bez serwisu, bądź tzw. flexi serwis, na którym czynności serwisowe są ograniczone – tłumaczy Mikołaj Marczyk, kierowca zespołu ŠKODA Polska Motorsport. 


Shakedown

Przed pierwszym odcinkiem odbywa się tzw. shakedown, podczas którego zespoły testują możliwości oraz ustawienia samochodu. Tego typu rozgrzewka nie ma żadnego wpływu na wynik rajdu.

Pontus Tidemand / Jonas Andersson, ŠKODA FABIA R5, ŠKODA Motorsport. Rally de Portugal 2018

Mistrzostwa

Za zajęcie miejsca w pierwszej dziesiątce poszczególnych rajdów kierowca i jego pilot dostają punkty. Pod koniec każdego sezonu zespół z największą liczbą punktów zdobywa mistrzostwo w klasyfikacji generalnej, a także tytuł mistrza producentów.

 

Załogi

Szybka jazda po odcinkach specjalnych wymaga współpracy dwóch osób – kierowcy i pilota. Rola tego pierwszego jest oczywista, ale co z pilotem? Pilot jest po to, by mówić kierowcy, jak ma jechać. W tym celu posługuje się serią notatek opisujących wszystkie zakręty, przeszkody i zagrożenia na trasie. Dzięki wskazówkom pilota kierowca zawsze wie, co go czeka.


Rekonesans

W celu przygotowania notatek załogi mogą raz lub dwa przejechać trasę rajdu przed właściwym wydarzeniem. Biorąc pod uwagę fakt, że drogi są ogólnie dostępne dla wszystkich kierowców i nie jest to uważane za trening przed rajdem, rekonesans odbywa się w samochodach cywilnych, nazywanych samochodami rekonesansowymi. Ekipa ŠKODA Polska Motorsport używała w 2018r. do tego celu ŠKODY OCTAVIA RS, którą Mikołaj Marczyk poruszał się również na co dzień. Jak sam mówi, wybrał ten model właśnie z myślą o rekonesansach, gdyż ma sporo mocy, napęd na cztery koła i świetnie się sprawdza na nie zawsze łatwych nawierzchniach odcinków specjalnych.  

Zespoły Producenckie vs. ZespołyKlienckie

 

Jeśli dotarły do Was jakieś doniesienia z krajowych rajdów, to być może zauważyliście, że zespół ŠKODA Polska Motorsport nie jest jedynym, który jeździ ŠKODĄ FABIA R5. Możecie więc zadać pytanie: skąd te pozostałe auta? Otóż są to samochody prywatne albo inaczej – „klienckie”. Oprócz dostarczania samochodów do własnych zespołów, ŠKODA Motorsport sprzedaje model ŠKODA FABIA R5 także klientom na całym świecie. Dzięki temu mogą współzawodniczyć z samochodami „fabrycznymi” w przeróżnych rajdach. Dlatego właśnie możliwa jest sytuacja, gdy w czołówce rajdu jest kilka samochodów tej samej marki – ŠKODA!

 

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.