Choć to kierowcy stają w świetle reflektorów i to o nich mówi się najwięcej, nie dajcie się nabrać – rajdy samochodowe to sport zespołowy!

– Porównuję swoją pracę z pracą bramkarza. Po meczu zawsze mówi się dużo o napastnikach, ale jeśli bramkarz nie jest w formie, to drużyna traci bramki. Kiedy pilot zawodzi, samochód jedzie wolniej lub wypada z trasy – powiedział parę lat temu w jednym z wywiadów pilot rajdowy Maciej Handwerker.

I trafił w sedno.

Trzeba jednak dodać, że praca zespołowa w motorsporcie nie ogranicza się do osób siedzących w samochodzie.
Oczywiście kierowca i pilot to jeden rajdowy organizm, który musi współpracować bezbłędnie, często rozumiejąc się bez słów. Ich współpraca zaczyna się jeszcze przed startem, gdy trzeba szybko nauczyć się trasy i spisać uwagi.

Perfekcyjne zgranie kierowcy i pilota jest kluczowe dla końcowego sukcesu, ale poszłoby na marne, gdyby równie profesjonalna nie była reszta zespołu.

Niezastąpieni w nim są mechanicy – prawdziwi fachowcy, często zmuszeni do dokonywania skomplikowanych napraw pod presją czasu, a przede wszystkim pilnujący, by żadne naprawy nie były potrzebne. Nawet największy mistrz kierownicy nie dojedzie przecież daleko bez sprawnego samochodu!

Koordynator bierze na siebie sprawy organizacyjne i techniczne. W skład zespołu wchodzą także takie osoby jak rzecznik prasowy, fotograf i operator czy tak zwany „szpieg pogodowy”.

Kim są „szpiedzy”? To osoby odpowiedzialne za nanoszenie poprawek na notatki pilota i kierowcy. Te notatki sporządzane są podczas oficjalnego zapoznania się z trasą, parę dni przed rajdem, mogą więc zdezaktualizować się na skutek zmiany warunków pogodowych. Szpiegowanie polega na ponownym przejechaniu rundy na krótko przed jej startem i wyłapaniu błędów w opisie.

Rajdowy sukces ma więc od kilkunastu do kilkudziesięciu ojców, choć tak naprawdę jest ich więcej, bo równie kluczowa jest praca inżynierów, a nawet administracji biurowej w fabryce, z której wyjeżdża rajdówka.

Kierowca, wciskając gaz na ostatniej prostej przed metą, wieńczy ciężką pracę całego sztabu ludzi. Jak w pracującym na pełnych obrotach silniku, tak i w teamie motorsportowym wiele elementów musi działać optymalnie i w pełnej harmonii.

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.