Podczas rajdu wszystkie oczy zwrócone są na kierowcę i to jemu przypada tytuł zwycięzcy. Nie wszyscy wiedzą o tym, że obecność pilota jest niezbędna, bo również od niego zależy wygrana teamu. Pilot, podobnie jak kierowca, musi być w doskonałej formie, ponieważ jeśli zawiedzie, zespół może nawet wylądować poza trasą albo zaliczyć wypadek. Perfekcyjne zgranie partnerów jest zatem kluczowe dla końcowego sukcesu.

Dzięki pilotowi kierowca może się skupić na pokonywaniu trasy, a nie zastanawiać nad tym, co go czeka za kolejnym zakrętem. Pilot musi mieć świetny refleks, bo to za jego wskazówkami podąża kierowca – musi więc być zawsze krok przed nim. Ponadto powinien mieć w pełni sprawny błędnik, żeby czytać trasę podczas jazdy bez konieczności patrzenia na drogę.

Jeszcze przed startem pilot przygotowuje plan przejazdu, uczy się trasy i przeszkód, spisuje uwagi i robi notatki, które czasami liczą parę tysięcy stron. Już po starcie pilot z notatkami na kolanach wydaje kierowcy komendy za pomocą specjalnego kodu. Posługiwanie się kodem ułatwia komunikację, która musi być krótka, precyzyjna, konkretna – podczas rajdu nie ma czasu na pogawędki.

 

Bardzo ważne w pracy pilota są jego predyspozycje psychologiczne. Musi być odważny, zdecydowany, zorientowany na współpracę, godny zaufania (a zarazem ufać partnerowi). Poza tym powinien być odporny na stres, opanowany i nie tracić głowy, kiedy podczas rajdu zdarzy się coś nieprzewidzianego. Najgorsze, co można w takiej sytuacji zrobić, to wpaść w panikę.

Praca pilota to nie tylko uprzedzanie kierowcy o tym, co za chwilę nastąpi na trasie. Do jego zadań należy też pilnowanie czasu zjazdu z odcinka, przejazdów między odcinkami, wjazdów do strefy serwisowej. Pomaga zmieniać opony i naprawiać samochód na trasie, kiedy nie mogą tego robić mechanicy, a czasami musi nawet na chwilę przejąć kierownicę!

Pilot zajmuje się też stroną formalną rajdu i dokumentami, dlatego dobrze jest, kiedy ma zdolności organizacyjne. Co ciekawe, pilot powinien mieć też poczucie rytmu i być sprawnym lektorem, który czyta polecenia w odpowiednim tempie. Kiedy trzeba, robi to powoli, żeby kierowca nie zmienił kierunku za wcześnie, a innym razem bardzo szybko, żeby w porę zareagował.

Pilot, choć jest mistrzem drugiego planu, pracuje na zwycięstwo równie ciężko, jak kierowca. Podczas rajdu stają się oni jednym organizmem, działającym bezbłędnie i rozumiejącym się bez słów. Musi być więc między nimi chemia – po prostu zwyczajnie powinni się lubić.

 

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.