ŠKODA 130 RS to legendarny pojazd wyścigowy z lat 70. i 80. Przyglądamy się najważniejszym osiągnięciom z ponad 40-letniej historii.

Nazywano go „Porsche Wschodu” i był to jeden z najlepszych samochodów wyścigowych swojej epoki. ŠKODA 130 RS ma na koncie szereg tytułów, w tym wygrane mistrzostwa Europy samochodów turystycznych z 1981 roku oraz podwójne zwycięstwo w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo z 1977 roku.

Dumna historia rajdowa ŠKODY sięga ponad stu lat wstecz, a 130 RS jest doskonałym przykładem tego, co może osiągnąć producent samochodów. „130 RS do dziś kształtuje dobrą reputację marki ŠKODA w sporcie motorowym”, mówi Michał Velebný, koordynator warsztatów restauratorskich w Muzeum ŠKODY. „Wejście tego samochodu wyścigowego na tor w ówczesnej komunistycznej Czechosłowacji było nie lada wyczynem, co świadczy o technicznych umiejętnościach i zaangażowaniu zespołu projektowego i inżynierów ŠKODY”.

Skrót RS oznacza „Rally Sport”, a 130 RS odważnie podążał śladem modeli 180 RS i 200 RS, które go poprzedzały, ale przestały spełniać wymogi prawne. Model 130 RS był lekką maszyną o zmniejszonej masie, z aluminiowymi panelami i niektórymi częściami nadwozia wykonanymi z włókna szklanego oraz tworzywa sztucznego, co pozwoliło zmniejszyć jego wagę do zaledwie 720 kilogramów.

Dzięki czterocylindrowemu silnikowi benzynowemu o pojemności 1,3 litra i sterowaniu zaworami OHV silnik o mocy 140 koni mechanicznych pozwalał na osiągnięcie prędkości 220 km/h. Jego pomysłowa i nowoczesna technologia silnikowa przekładała się na wyniki. W sezonie wyścigowym 1975 w Czechosłowacji zajął pierwsze, drugie i trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.

Materiał ma charakter wizerunkowy, samochód nie jest sprzedawany. 

Sukces ten przeniósł się także na arenę międzynarodową, czego efektem były zwycięstwa w Monte Carlo i Rajdzie Szwedzkim. To dzięki temu autu inicjały „RS” stały się synonimem prędkości i pozostają nim do dziś – na przykład ŠKODA OCTAVIA RS to usportowiona wersja znanego wszystkim modelu.

W zależności od modelu, wariantu i wersji zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 4,8l/100km do 7,9l/100km, emisja CO2 od 125g/km do 185g/km (dane na podstawie świadectw homologacji typu). Zużycie paliwa i emisja CO2 zostało określone zgodnie z procedurą WLTP. O szczegóły zapytaj Autoryzowanego Dealera Marki ŠKODA lub sprawdź na stronie WLTP / zużycie paliwa i emisja CO2.

 

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl  

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.