Zamiana kurzu w złoto? To możliwe, jeśli ten kurz wzbijają koła pokonującej rajdowe trasy ŠKODY FABIA R5! Nowoczesne technologie, wysoka jakość, sprawdzone rozwiązania oraz najlepsi fachowcy i największe talenty (nie tylko w kokpicie) – oto tajemnica złotego dotyku ŠKODY.

Za nami bodaj najlepszy rok w rajdowej historii ŠKODY, której początek datuje się na 1901 roku (Narcis Podsedníček wygrał wówczas wymagający rajd z Paryża do Berlina na motocyklu Laurin & Klement). Konstrukcje z Mladej Boleslavii dominowały na trasach całego świata, wygrywając nie tylko mistrzostwo WRC 2, ale też wiele regionalnych i krajowych czempionatów, w tym m.in. Rajdowe Mistrzostwa Azji i Pacyfiku, Rajdowe Mistrzostwa Ameryki Południowej czy Rajdowe Mistrzostwa Afryki.

Kurz w złoto

ŠKODA swoją wyższość pokazała także w Polsce. Debiutujący w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski team ŠKODA Polska Motorsport wywalczył Mistrzostwo Polski Producentów, a najbardziej ekscytującymi momentami minionego sezonu były dwie wygrane rundy RSMP – litewski Rajd Elektrenai oraz prestiżowy Rajd Polski w Mikołajkach. Tak się złożyło, że obydwie imprezy odbywały się na szutrze, dobitnie potwierdzając, że ŠKODA FABIA R5 czuje się w rajdowym kurzu jak ryba w wodzie. Choć Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk ostatecznie zdobyli wicemistrzostwo, to należy pamiętać, że zwycięzca cyklu RSMP, Grzegorz Grzyb, także zasiadał za kierownicą ŠKODY (ŠKODA Motorsport produkuje model FABIA R5 dla różnych zespołów klienckich).

Napędzana nie tylko zwycięstwem

ŠKODA FABIA R5 nieprzypadkowo święci rajdowe tryumfy od pierwszego pojawienia się na trasach. Cztery ostatnie sezony to cztery mistrzostwa w WRC 2 dla konstrukcji bazującej na trzeciej generacji modelu FABIA. Rajdówka jest od swojego seryjnego pierwowzoru 35 centymetrów szersza i 100 kilogramów cięższa a każdy (nie tylko dodatkowy) milimetr i gram został tu przeznaczony na rozwiązania i technologie czyniące ŠKODĘ FABIA R5 gwiazdą motorsportu.

Sercem auta jest turbodoładowy silnik czterocylindrowy o pojemności 1,6 litra. Powstał on na bazie jednostki 1,8-litrowej, którą inżynierowie ŠKODA Motorsport zmodyfikowali, osiągając moc 300 KM i moment obrotowy 420 Nm. Aby nakarmić tego rajdowego potwora potrzeba nawet 60 litrów benzyny na 100 kilometrów!

Liczy się wnętrze

Do rajdów dostosowano nie tylko silnik. Wyjątkowym projektem jest też wnętrze auta, stworzone tak, by zoptymalizować każdy ruch kierowcy. Biegi w sekwencyjnej skrzyni 5-stopniowej zmienia się popychając lub ciągnąc jeden z dwóch drążków obok kierownicy (ten drugi to hamulec ręczny). Pomiędzy fotelami znajduje się też panel z przyciskami przeniesionymi z deski rozdzielczej, aby używać mógł ich przypięty pasami pilot.

Klatka bezpieczeństwa wytrzyma nawet 10 ton nacisku, czyli niegroźne jej żadne dachowanie i wypadnięcie z trasy. Fotele przesunięte są do tyłu dla lepszego rozłożenia masy, a fotel pilota jest dodatkowo obniżony. Ciekawostka: człowiek, który ma dyktować kierowcy opis trasy… nie widzi tej trasy podczas jazdy!

Zespół górą!

Choć ŠKODA FABIA R5 to wspaniała konstrukcja, sama do mety nie trafi. Utalentowani kierowcy zasiadający za kółkiem nie są jednak jedynymi ojcami wielkich sukcesów projektu ŠKODA Motorsport. Rajdy to sport zespołowy, w którym na końcowy wynik wpływa także postawa pilotów, mechaników, koordynatorów, „szpiegów pogodowych” czy – nie zapominajmy o nich! – inżynierów pracujących w fabryce.

A członkami ekipy rajdowej są też przecież m.in. rzecznicy prasowi, kucharze i dokumentujący sukcesy fotografowie oraz operatorzy kamer. Dominacja ŠKODA Motorsport w rajdach na całym świecie to efekt obsadzenia wszystkich tych ról wytrawnymi specjalistami, dla których liczy się tylko bycie najlepszym!

 

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

 

 

 

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.