Jedno auto, dwie możliwości konfiguracji zawieszenia. Czym różni się ŠKODA FABIA R5 w wydaniu asfaltowym od wersji szutrowej?

Rajdy rozgrywane są na różnych typach nawierzchni. Samochody są konstrukcyjnie przystosowane do tego, żeby w prosty i szybki sposób zmienić specyfikację auta. I to się dzieje naprawdę. W Rajdzie Katalonii, który od 2019 roku jest w kalendarzu mistrzostw świata, część imprezy rozgrywana jest na nawierzchni szutrowej, a druga część to asfaltowe odcinki specjalne. Zespoły zazwyczaj w piątkowy wieczór przerabiają auta w 75 minut, bo taki czas jest wyznaczony przez regulamin.

Auto w specyfikacji szutrowej od tego w asfaltowej różni się już na pierwszy rzut oka innymi kołami i zawieszeniem. Na asfalt zakładamy większe koła z oponami o niższym profilu bieżnika i sztywniejsze zawieszenie. Na szuter koła są mniejsze, ale bieżnik opony jest już znaczny, a zawieszenie ma duży skok. Różnią się też hamulce. Baza jest ta sama.

ŠKODA FABIA R5 na obu osiach ma zawieszenie na kolumnach McPhersona, żeby samochód sprawdzał się w najbardziej ekstremalnych warunkach. Przy wszystkich kołach zamontowane są hamulce tarczowe.

W specyfikacji asfaltowej koła mają 18 cali, a tarcze hamulcowe odpowiednio 355 mm z przodu i 300 mm z tyłu. W specyfikacji szutrowej (oraz na rajdy zimowe rozgrywane w zaśnieżonych rejonach, np. w Szwecji) stosuje się 15-calowe koła, a tarcze hamulcowe na obu osiach mają średnicę 300 mm. Co ciekawe, asfaltowe koła są cięższe od szutrowych o ledwie 300 g (ważą 8,9 kg).

Zmienia się jednak nie tylko koła i hamulce. W zależności od rodzaju nawierzchni szutrowej (czy jest bardziej kamieniście, czy piaszczyście), konfiguracji trasy (więcej prostych czy krętych odcinków), stopnia degradacji drogi, a nawet preferencji załogi dokonuje się poważnej modyfikacji zawieszenia. Kibice na pierwszy rzut oka widzą, że szutrowe auto „stoi” wyżej. Wynika to z zastosowania innych sprężyn i amortyzatorów oraz dostosowania ich specyfiki do stylu jazdy kierowcy.

W RSMP Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk podczas rajdu nie musieli dokonywać zmiany rodzaju zawieszenia. W sezonie 2019 przejechali dwie imprezy szutrowe – Rajd Polski i Rajd Elektrenai, w pozostałych korzystali ze specyfikacji asfaltowej. Wysokie lokaty na obu typach nawierzchni potwierdzają nie tylko klasę załogi, ale i to, że obie specyfikacje ŠKODY FABIA R5 dają szansę na sukces niezależnie od warunków.

Paliwo

ŠKODA FABIA R5 do osiągnięcia pełni swoich możliwości potrzebuje odpowiedniego paliwa. Niektóre rajdy wymagają specyficznej mieszanki, inne bardziej standardowej. ŠKODA oferuje swoim klientom do 20 mieszanek paliwa, żeby dopasować je do auta.

ŠKODA FABIA R5 jest w stanie pomieścić 82,5 litra paliwa. Samochód pali 0,6 litra na kilometr odcinka specjalnego. Zbiornik paliwa został wykonany zgodnie z przepisami FIA. Jest wykonany z kevlaru i gumy odpornej na przebicie. Jest też wypełniony specjalną pianką, która chroni przed wyciekiem paliwa. Od spodu zamontowana jest dodatkowa warstwa z włókna szklano-kevlarowego o grubości 10 mm. Szybkie tankowanie umożliwiają dwa zawory zamontowane na górze zbiornika.

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl 

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.