Wybrana przez Ciebie przekładnia w znacznym stopniu wpływa na charakter Twojego samochodu, decydując o tym, jakie cechy będzie miał, a nawet – jak będzie używany. Skrzynia biegów to obok wyboru silnika najważniejsza decyzja, jaką należy podjąć podczas konfiguracji auta.

A jednak w praktyce wybór ten często opiera się raczej na stereotypach i mitach niż na dojrzałych rozważaniach. Europejczycy różnią się od reszty świata, jeśli chodzi o podejście do samochodów. Stawiają wysokie wymagania nie tylko wobec aut, ale także wobec siebie samych. Chlubią się tym, że są „dobrymi kierowcami” i prawie nikt nigdy nie przyznałby się, że może być choć trochę inaczej. Dla wielu ludzi samochody są czymś więcej niż tylko środkiem transportu, więc dyskusje na ich temat bywają bardzo gorące.

gear-stick-manual-4x4.JPG

Europejczycy wyróżniają się dużym naciskiem kładzionym na doskonałą sterowność i techniczne zaawansowanie, ale także ze względu na wagę przykładaną do wyboru przekładni. Europa jest jednym z niewielu rynków, na których masowo stosuje się przekładnie manualne. Praktycznie wszędzie indziej, czy to w Ameryce, Chinach, Japonii czy Australii, automatyczne skrzynie biegów są znacznie bardziej popularne. Dla wielu europejskich kierowców ręczna skrzynia biegów jest ich sposobem na pokazanie swojej pasji do samochodów i stopnia motoryzacyjnego wtajemniczenia, podczas gdy gdzie indziej ludzie postrzegają ręczną skrzynię biegów jako anachronizm i po prostu chcą łatwego oraz beztroskiego sposobu dostania się z punktu A do punktu B.

SKODA-Kodiaq-interior

Czym jest przekładnia z podwójnym sprzęgłem?

Istnieje wiele typów automatycznych skrzyń biegów i nie wszystkie zachowują się w ten sam sposób. Przekładnia dwusprzęgłowa – jak np. DSG używana w ŠKODACH – zbliża się do klasycznej skrzyni manualnej. Dokładniej mówiąc, łączy w sobie to, co najlepsze z obu światów. Dzieje się tak dlatego, że z mechanicznego punktu widzenia składa się z pary sprytnie sterowanych manualnych skrzyń biegów. Dzięki temu jest niezwykle wrażliwa na ruchy pedału gazu i zapewnia najwyższy komfort w trybie automatycznym. Rzeczywista zmiana biegów jest bardzo płynna, bez zauważalnych drgań.

Jak działa DSG

Skrzynia DSG składa się z dwóch manualnych skrzyń biegów, jednej dla biegów parzystych i drugiej dla biegów nieparzystych. Każda z nich ma własne sprzęgło, dlatego też nazywana jest dwusprzęgłową skrzynią biegów. Którekolwiek z tych sprzęgieł jest włączone, staje się obecnie aktywną przekładnią. Jeśli chodzi o zmianę biegów w ruchu, następny bieg w górę lub w dół jest zawsze przygotowywany w drugiej (obecnie nieaktywnej) skrzyni biegów, a gdy jedno sprzęgło jest odłączane, natychmiast podłącza się drugie. W rezultacie zmiany biegów są całkowicie płynne i nie spowalniają samochodu, ponieważ moc silnika jest stale przenoszona na koła.

transmition-inside-detail

Wyższe zużycie paliwa to mit

Zwolennicy ręcznej skrzyni biegów lubią argumentować, że ręczna przekładnia jest tańsza i zużywa mniej paliwa. Podczas gdy pierwszy punkt jest prawdą, w kwestii konsumpcji paliwa sytuacja ulega zmianie. Jeśli chodzi o sprawność mechaniczną, manualna skrzynia wypada lepiej, ale w porównaniu z nowoczesnymi przekładniami dwusprzęgłowymi nie jest to duża różnica. Co więcej, automatyczne skrzynie mają zazwyczaj więcej biegów, a ich elektronika może dostosować zmianę biegów do sytuacji na drodze. W związku z tym silnik dłużej utrzymuje optymalną prędkość obrotową. Innymi słowy, automat nie leni się przy zmianie biegów, więc lepiej wykorzystuje wydajność silnika. Jest to kolejny powód, dla którego nowoczesne samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów zużywają mniej paliwa w rzeczywistym ruchu, w tym na autostradach. Co więcej, mniejsza prędkość obrotowa silnika zmniejsza nie tylko zużycie paliwa, ale i hałas.

ŠKODA w swoich autach oferuje zarówno manualną, jak i automatyczną skrzynię biegów. Podczas gdy tylko niewielka część mniejszych samochodów zjeżdżających z linii produkcyjnej jest wyposażona w automatyczną skrzynię biegów, to w większych autach jest już ona bardzo powszechna.

SKODA-Kodiaq-blue-road

Manual or Automatic?
Manualna i automatyczna skrzynia biegów w autach ŠKODY

 

Na przykład w ubiegłym roku czeskie zakłady ŠKODA wyprodukowały 155 000 sztuk ŠKODY FABIA z ręczną skrzynią, co stanowi ponad 87% całkowitej produkcji FABIA w Czechach. Podobnie 72% wyprodukowanych w Czechach modeli ŠKODA OCTAVIA miało ręczną przekładnię. W przypadku ŠKODY KAROQ automatyczna skrzynia biegów przeważa w stosunku 57 do 43. W ŠKODZIE SUPERB ta liczba wzrasta do ponad 78% i do prawie 85%, gdy bierzemy pod uwagę ŠKODĘ KODIAQ.

Manual or Automatic?

Przewagi skrzyni manualnej: Przewagi dwusprzęgłowej skrzyni DSG:
+ cena + mniejsze zużycie paliwa
+ waga + szybsza zmiana biegu
+ bardzo dobre „czucie” auta + wygoda i łatwość obsługi
+ większa przyjemność z jazdy dla koneserów + ochrona silnika przed błędami kierowcy

 

Szybciej niż ludzie

Prawdą jest, że precyzyjny ruch drążka podczas zmiany biegów oraz możliwość czułej pracy z pedałem sprzęgła to mocny argument przemawiający za manualną skrzynią biegów; jest to ekscytujące doznanie dla każdego, kto lubi prowadzić.

Jeśli chodzi o rzeczywistą prędkość zmiany biegów, to jednak ludzie już od lat przegrywają z maszynami. W trybie sportowym nowoczesne automatyczne skrzynie biegów oferują coraz szybszą zmianę biegów i same mogą skutecznie wykonać podwójne wysprzęglanie. Wystarczy nacisnąć dźwignię na kierownicy, a następny bieg zostanie natychmiast włączony. Kierowca nie musi zajmować się niczym innym, dzięki czemu ma więcej czasu i uwagi, aby skupić się na drodze. Nawet zwolennicy ręcznych przekładni muszą przyznać, że w swoich sportowych ustawieniach dzisiejsze wysokiej klasy automatyczne skrzynie biegów są szybsze niż ludzie. A nawet jeśli są wolniejsze, to tylko po to, aby jazda była bardziej komfortowa.

shsiftgear-img-V4

Czas sprzyja automatyce

Na całym świecie, w tym w Europie, możemy zaobserwować rosnącą popularność samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Ich udział wśród sprzedawanych aut wzrasta wykładniczo wraz z kategorią samochodu, a dokładniej – jego ceną. Oznacza to, że im większy i droższy samochód, tym większe prawdopodobieństwo, że właściciel jest skłonny zapłacić dodatkowo za wygodę i wydajność automatycznej skrzyni biegów. Jest to prawdą nawet pomimo faktu, że wysokiej jakości automatyczne skrzynie biegów są również dostępne dla małych samochodów. Nieco wyższa cena w porównaniu z ręczną skrzynią biegów wydaje się być jedną z ostatnich większych przeszkód.

Debata „manual kontra automat” jest tak samo zmienna i delikatna jak „benzyna kontra diesel”. Nie ma jasnego wyboru. Ale ważne jest, aby pokazać, jakie są różnice między nimi, jakie są ich mocne i słabe strony, a co najważniejsze, do jakiego użytku nadaje się najlepiej każdy z nich. Miej więc otwarty umysł i wybieraj to, co jest dla Ciebie najlepsze.

Artykuł powstał we współpracy ze skoda-auto.pl

Ta strona używa plików cookie

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w oparciu o prawa użytkownika można znajduje się w polityce prywatności opisującej wykorzystanie plików cookie i innych technologii internetowych. Poniżej można również wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla celów statystycznych i analizy zachowań użytkownika.